firma, która koncentruje się na świadczeniu usług w zakresie marketingu internetowego. Zobacz również DOM MEDIOWY.
AI (ang. Artificial Intelligence, pol. dosł. „sztuczna inteligencja”)
zdolność urządzeń komputerowych do naśladowania procesów poznawczych ludzkiego umysłu. Jest to możliwe dzięki takim dziedzinom jak kognitywistyka, językoznawstwo, semiotyka, sieci neuronowe oraz rozwój algorytmów samouczących się. Dzielimy ją na „słabą/wąską AI” i „silną/ogólną AI”. Ta druga jest bliższa pełnieniu roli ludzkiego mózgu jako całości.
AIDA – (skrót od ang. Attention, Interest, Desire, Action)
to akronim oznaczający po polsku "Uwagę, Zainteresowanie, Pragnienie i Działanie". Model AIDA jest szeroko stosowany w marketingu i reklamie do opisania kroków lub etapów, które występują od momentu, gdy konsument po raz pierwszy dowie się o produkcie lub marce, do momentu wypróbowania produktu lub podjęcia decyzji o zakupie. Biorąc pod uwagę, że wielu konsumentów poznaje marki za pośrednictwem reklamy, czy innego rodzaju komunikacji marketingowej, model AIDA pomaga wyjaśnić, w jaki sposób określona komunikacja skłania konsumentów do wyboru/zakupu produktów danej marki.
ALGORYTMY (ang. algorithms)
fragmenty kodu, które w oparciu o zaawansowane równania matematyczne i dane, automatycznie rozwiązują określony problem. Zazwyczaj są one związane z procesami optymalizacji / efektywności aplikacji / oprogramowania i są w stanie „uczyć się” w oparciu o działanie/użytkowanie aplikacji/oprogramowania użytkownika (patrz również UCZENIE MASZYNOWE (ang. machine learning) oraz UCZENIE POGŁĘBIONE (ang. deep learning).
API (ang. Application Programming Interface)
to interfejs danej platformy/programu (np.. CRM), który umożliwia "podłączenie się" pod tęże platformę i np.. automatyczne pobieranie z niej danych do innego systemu. Wykorzystywane często przy tworzeniu PULPITÓW NAWIGACYJNYCH.
APLIKACJA (ang. Application (APP))
są to programy na urządzeniu cyfrowym (najczęściej smartfonach i tabletach), które zapewniają określoną usługę lub funkcję (np. gry).
AR (ang. Augmented Reality, pol. dosł. „rzeczywistość rozszerzona”)
są to elementy RZECZYWISTOŚCI WIRTUALNEJ (ang. virtual reality), "nałożone niejako" na świat realny, wyświetlane najczęściej na Twoim URZĄDZENIU MOBILNYM. Przykładem APLIKACJI wykorzystującej te technologię może być gra PokemonGo.
ATF (ang. Above The Fold, pol. przyb. „w obrębie ekranu”)
to reklama lub dowolna treść, którą widzisz na ekranie swojego komputera/urządzenia mobilnego, przed przewinięciem strony w dół. (patrz także: BELOW THE FOLD (BTF))
ATRYBUCJA (ang. attribution)
proces łączenia zdarzenia reklamowego z działaniem konsumenckim; lub szerzej, proces łączenia dowolnego punktu/momentu kontaktu marki/komunikacji marketingowej z konsumentem. Wyróżniamy różne MODELE ATRYBUCJI, które pomagają w analizie skuteczności poszczególnych działań marketingowych. Sprawdź również MIKROMOMENTY.
ATRYBUCJA WIELOKANAŁOWA (ang. Multichannel Attribution)
jest to proces "przenikania się" komunikatów marki pomiędzy różnyni KLASAMI/KANAŁAMI MEDIOWYMI. Przykładem może być wyszukiwanie produktu w sieci po obejrzeniu reklamy w TV. Zjawisko to jest także przedmiotem badań marketingowych.
AGENCJA INTERAKTYWNA (ang. interactive agency)
firma, która koncentruje się na świadczeniu usług w zakresie marketingu internetowego. Zobacz również DOM MEDIOWY.
AI (ang. Artificial Intelligence, pol. dosł. „sztuczna inteligencja”)
zdolność urządzeń komputerowych do naśladowania procesów poznawczych ludzkiego umysłu. Jest to możliwe dzięki takim dziedzinom jak kognitywistyka, językoznawstwo, semiotyka, sieci neuronowe oraz rozwój algorytmów samouczących się. Dzielimy ją na „słabą/wąską AI” i „silną/ogólną AI”. Ta druga jest bliższa pełnieniu roli ludzkiego mózgu jako całości.
AIDA – (skrót od ang. Attention, Interest, Desire, Action)
to akronim oznaczający po polsku "Uwagę, Zainteresowanie, Pragnienie i Działanie". Model AIDA jest szeroko stosowany w marketingu i reklamie do opisania kroków lub etapów, które występują od momentu, gdy konsument po raz pierwszy dowie się o produkcie lub marce, do momentu wypróbowania produktu lub podjęcia decyzji o zakupie. Biorąc pod uwagę, że wielu konsumentów poznaje marki za pośrednictwem reklamy, czy innego rodzaju komunikacji marketingowej, model AIDA pomaga wyjaśnić, w jaki sposób określona komunikacja skłania konsumentów do wyboru/zakupu produktów danej marki.
ALGORYTMY (ang. algorithms)
fragmenty kodu, które w oparciu o zaawansowane równania matematyczne i dane, automatycznie rozwiązują określony problem. Zazwyczaj są one związane z procesami optymalizacji / efektywności aplikacji / oprogramowania i są w stanie „uczyć się” w oparciu o działanie/użytkowanie aplikacji/oprogramowania użytkownika (patrz również UCZENIE MASZYNOWE (ang. machine learning) oraz UCZENIE POGŁĘBIONE (ang. deep learning).
API (ang. Application Programming Interface)
to interfejs danej platformy/programu (np.. CRM), który umożliwia "podłączenie się" pod tęże platformę i np.. automatyczne pobieranie z niej danych do innego systemu. Wykorzystywane często przy tworzeniu PULPITÓW NAWIGACYJNYCH.
APLIKACJA (ang. Application (APP))
są to programy na urządzeniu cyfrowym (najczęściej smartfonach i tabletach), które zapewniają określoną usługę lub funkcję (np. gry).
AR (ang. Augmented Reality, pol. dosł. „rzeczywistość rozszerzona”)
są to elementy RZECZYWISTOŚCI WIRTUALNEJ (ang. virtual reality), "nałożone niejako" na świat realny, wyświetlane najczęściej na Twoim URZĄDZENIU MOBILNYM. Przykładem APLIKACJI wykorzystującej te technologię może być gra PokemonGo.
ATF (ang. Above The Fold, pol. przyb. „w obrębie ekranu”)
to reklama lub dowolna treść, którą widzisz na ekranie swojego komputera/urządzenia mobilnego, przed przewinięciem strony w dół. (patrz także: BELOW THE FOLD (BTF))
ATRYBUCJA (ang. attribution)
proces łączenia zdarzenia reklamowego z działaniem konsumenckim; lub szerzej, proces łączenia dowolnego punktu/momentu kontaktu marki/komunikacji marketingowej z konsumentem. Wyróżniamy różne MODELE ATRYBUCJI, które pomagają w analizie skuteczności poszczególnych działań marketingowych. Sprawdź również MIKROMOMENTY.
ATRYBUCJA WIELOKANAŁOWA (ang. Multichannel Attribution)
jest to proces "przenikania się" komunikatów marki pomiędzy różnyni KLASAMI/KANAŁAMI MEDIOWYMI. Przykładem może być wyszukiwanie produktu w sieci po obejrzeniu reklamy w TV. Zjawisko to jest także przedmiotem badań marketingowych.