Rynek e-commerce w Polsce w 2021 – analiza

Tak się składa, że rok 2021 rozpoczyna nową erę na rynku wielkich e – commerców w Polsce. Z dniem 28 stycznia 2021 roku Amazon zawitał w naszym kraju. Poniżej znajdziecie krótką analizę tego, przed jakimi wyzwaniami może stać branża polskiego e-handlu oraz jakie mogą być tego konsekwencje dla każdego z nas.

Przyjrzyjmy się pokrótce aktualnej sytuacji tych 3 gigantów branży e – commerce w Polsce:

Amazon – firma, która przez niektórych jest typowana, jako ta o największym potencjale wzrostu z wielkiej czwórki (GAFA = Google + Amazon + Facebook + Apple). Skąd ten pogląd?

No cóż, za Amazonem przemawia wiele argumentów:

  1. Po pierwsze Amazon ma „najzdrowszy” biznes, tzn. najlepiej zdywersyfikowany. Oprócz przychodów z platformy – marketplace’u, posiada w swojej ofercie bardzo atrakcyjne usługi chmurowe (tzw. AWS – Amazon Web Services), a także generuje przychody ze świadczenia usług reklamowych na swojej platformie, posiadając do tego własną technologię i dane (w tym najatrakcyjniejsze z nich, czyli tzw. „intencje zakupowe” – w USA amazon.com jest pierwszą wyszukiwarką, jeżeli chodzi o zakupy (ponad 50 % użytkowników zaczyna wyszukiwanie produktów od amazon.com właśnie)),
  2. Posiada własną bazę logistyczną, którą wciąż rozbudowuje (nie chodzi tylko o magazyny, ale także własną flotę statków i samolotów), co powoduje, że gigant z Seattle jest firmą niezależną od przewoźników i jest w stanie szybko realizować zamówienia (ich USP to „dostawa do 2 dni od zamówienia”),
  3. Jest postrzegany jako innowator w branży nowych technologii. Nie chodzi tu tylko o automatyzację i robotyzację procesu realizacji zamówienia, ale także np. innowacyjne sklepy, gdzie będzie można robić zakupy bez udziału kas,
  4. Z punktu widzenia przedsiębiorcy, który chciałby sprzedawać na platformie Amazon, po zabezpieczeniu dostaw, w mgnieniu oka, bez dużych nakładów marketingowych, zyskuje on tzw. efekt skali, który pozwala sprzedawać dużą ilość produktów, stosunkowo niewielkim kosztem – wielka pokusa dla każdego, kto prowadzi swój biznes (szczególnie finansowa),
  5. Pogląd, że na Amazonie można kupić „wszystko”,
  6. Prezesem i założycielem jest „najbogatszy człowiek świata” – Jeff Bezos, o majątku większym niż roczny budżet naszego kraju.

AliExpress – czyli gigant z Chin, który, jeżeli chodzi o obroty, jest jeszcze większy niż Amazon. To co go wyróżnia na Polskim rynku jest fakt, że jest mocno konkurencyjny cenowo, ale ma także pozytywny wizerunek wśród użytkowników. Bazuje też mocno na sztucznej inteligencji i wciąż skraca czas dostaw, który był jego największym mankamentem (dzięki umowie z InPost, o czym dalej),

Allegro – za Allegro przemawia natomiast fakt, że zostało ono mocno odświeżone przed „pójściem na giełdę” i… było to największe IPO w dziejach GPW. Chodzi tu m.in. o program lojalnościowy Allegro SMART (odpowiednik Amazon Prime), czy podpisanie umowy z InPost. Allegro jest też marką „pierwszego wyboru”, jeżeli chodzi zakupy w sieci w Polsce, cechując się największą rozpoznawalnością wśród Polaków (przekonał się już o tym amerykański Ebay, który przez ten fakt, poniósł porażkę w Polsce właśnie). Tak więc z tymi atutami (odświeżeniem, dofinansowaniem z giełdy i rozpoznawalnością) staje do walki z gigantami ze Wschodu i Zachodu.

Ważnymi czynnikami, napędzającymi ten „spór”, jest jeszcze „efekt pandemii”, który znacznie przyśpieszył zmiany w branży handlowej, na korzyść handlu w sieci właśnie oraz… fakt, że (tymczasowo) wszystkie te firmy mają podpisane umowy z InPost’em (który de facto też przed chwilą wszedł na giełdę (w Amsterdamie), czyniąc Rafała Brzoskę jednym z najbogatszych Polaków, a więc polską firmą, która skutecznie konkuruje w branży logistycznej (również) na Zachodzie.

Jakie konsekwencje będzie miała ich rywalizacja w Polsce?

Dla „zwykłego Kowalskiego” myślę, że docelowo same korzyści. Jakość (szczególnie szybkość) usług świadczonych przez te firmy powinna się znacząco poprawić, także prawdopodobnie pojawi się „presja cenowa” na te usługi, co powinno zaoszczędzić „grosza” w portfelach Polaków.

Dla polskiego przedsiębiorcy? A to zależy. Choć obawiam się, że dla większości, nie ma tu alternatywy, co już widać np. w ruchach firm z branży RTV AGD, które zamykają swoje siedziby stacjonarne i przenoszą biznes do sieci (koszty). Nie można także zapominać, że w branży e – handlu ukryty jest wielki rozwojowy potencjał, związany ze wspomnianym „efektem skali”, przy niższych kosztach, ergo większej efektywności.

Co łączy tych 3 gigantów? Walka o „rząd dusz” polskich konsumentów? Gigantyczna „siła przebicia” każdego z nich? Wielkie pieniądze? A może to, że spotykają się właśnie w Polsce?

„Kolej XXI wieku” przyśpiesza. Czeka nas ciekawy czas, zobaczymy.

Kapitalizacja poszczególnych spółek na dzień 1.06.2021: Amazon (AMZN) – 1,63 Bln $, Allegro (ALE) – 59,86 Mld PLN, Alibaba (BABA) – 580 Mld $, Inpost (INPST)– 7,99 Mld Euro.

 

Share This